2024.12.13 ジョーダン・ジェームズ・ケイ/ 実験映画上映とトーク

2024/12/13(金)
ジョーダン・ジェームズ・ケイ/ 実験映画上映とトーク
Jordan James Kaye

オーストラリアから映画用フィルムで新しい映像表現を探求するジョーダン・ジェームズ・ケイが鹿沼にやってきます。物理的、視覚的な実験を含む彼の短編プログラムを上映します。また、彼が昨年滞在したラトビアの非営利フィルム現像所&作家集団”Baltic Analog Lab”での経験や彼の所属するオーストラリアの作家集団”Artist Film Workshop”の話もしてもらいます。映像に興味のある方は勿論、コレクティブ、スペース運営、滞在制作に興味のある方も是非お越しください。

18:30 Open / 19:00 Start
料金 予約2,000円 / 当日2,500円 (ともに1ドリンク付)
中学生以下無料

会場:Center
鹿沼市銀座1丁目1273番地
駐車場は宿泊者優先の為、お車の方は新鹿沼駅前の有料駐車場などをご利用ください

上映の予約はCenterまでメール/SNS/店頭でお名前・人数・電話番号をお知らせください
メール: info[at]center-kanuma.net

プロフィール
ジョーダン・ジェームズ・ケイは、ナーム(メルボルン)を拠点に活動する多才なビジュアル・アーティストであり、アナログフィルム、彫刻、詩、インスタレーション、パフォーマンスの実験的な融合を試みている。彼の作品は、世界での人との出会いに対する詩情豊かな反応に基づくものであり、個人的な経験の因果がどのようにしてつながったかを解き明かしたいという願望によってもたらされている。また純粋な衝動に駆られながら、技術的に複雑で、深い考察への没入を促す作品を創り出す。

ー私は実験映画の本質を探求し、観客が「映画作品」に対峙する伝統的な様式から脱却したいという深い欲望がある。その欲望は、作品の骨格の表面まで浸み出し、見る者はそれを体験する。

私は映画を作る。
私は映画の彫刻を作る。
私は映画のライブ・パフォーマンスをする。
私は映画で音を作る。
私は映画から音を作る。
私は映画の器として彫刻を作る。
私は、私が知っている最も具体的な方法で映画を作る。
私は楽しむ為にリバース・エンジニアリングで映画を作る。
私は映画を作ることで、それを最も物質的な形にまで分解し、人生の具体性を再認識する。
彫刻を作り、パフォーマンスを作り、自分自身に問いかけ、それを観客に投影するために映画を作る。
私は、アナログ・フィルムの物質性と構造的な要素が持つ意味を尊重し、私たちが存在する物理的な現実の中に映画を投影する。

私は、自分の映画を自由にするために、既成概念から逃れることを自分自身に深く求めている。ー

Jordan James Kaye, who explores new visual expressions in celluloid film, comes to Kanuma. A programme of his short films will be screened, including physical and visual experiments. He will also talk about his experiences at the Baltic Analog Lab, an artists’ collective and film lab based in Latvia, where he spent last year. All those interested in film, collectives and residencies are welcome.
.
18:30 Open / 19:00 Start
Resevation 2,000 JPY
At the door 2,500 JPY
both incl. 1 drink
Free for junior high school students and under

Jordan James Kaye is a multifaceted visual artist based in Naarm/Melbourne.

His artistic practice is an experimental mergence of analog film, sculpture, poetry, installation and performance.

His artworks are informed by his poetic response to the human encounter of our world, seeded by a desire to unveil threads to the fabric of his personal experience.

He realises works that are technically complex, driven by pure compulsion, that vibrate and encourage immersion in deep reflection.

I explore and participate in experimental film in it’s essence yet there lays a deep desire to break free of traditional modalities of the audiences participation of my ‘film work’ – the desire seeps to the surface of the foundational backbone of cinema and the beholders experience of it.
I make films.
I make film sculptures of my films.
I make live performance of my films.
I make sound on films.
I make sound from films.
I make sculptures as vessels for my films.
I make films in the most tangible way I know.
I make films from reverse engineering, for fun.
I make films to break them to their most material form to remind myself of the tangibility of life.
I make films to make sculpture to make performance, to ask myself questions and to project that onto an audience.
I showcase films with the respect that the materiality and structural nodes of analog film deserve and catapult them into the physical reality we exist.

I deeply ask of myself to escape established constructs to set my films free, selfishly as a priority and un selfishly so they can live freely in a public domain.

Tags: